Nauczanie na odległość Nauczyciel pani Jolanta Ziora 20.06.2020r.
Szanowni Państwo. Pragnę zachęcić Państwa do współpracy w ramach terapii logopedycznej. Jest rzeczą ważną, by praca z dziećmi, wprawdzie w bardzo zmienionych warunkach, nie została przerwana. Aby terapia logopedyczna przyniosła oczekiwane rezultaty, powinna być kontynuowana. Tak jak dotychczas, Wasze wsparcie i systematyczne ćwiczenia w domu, pozwolą na uzyskanie jakiejkolwiek poprawy w realizacji zaburzonych głosek. W wolnym czasie, gdy dzieci odrobią lekcje, mogą utrwalać z Wami poprawną artykulację ćwiczonych głosek. W tym celu zamieszczam ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia języka oraz warg. Dalej znajdziecie Państwo adresy ciekawych stron internetowych. Są tam gry i ćwiczenia, porady, materiały do druku. Jolanta Ziora Ćwiczenia oddechowe 1. Picie wody przez słomkę. Robienie fal w szklance. 2. Układanie puzzli (obrazki pocięte na kilka części) – przenoszenie ich za pomocą słomki. 3. Uzupełnianie obrazków poprzez przenoszenie słomką małych elementów. 4. Puszczanie baniek mydlanych. 5. Dmuchanie na piórka, skrawki papieru, kawałki bibuły, wiatraczki, kłębki waty, drobne elementy zawieszone na sznurku. 6. Dmuchanie na płomień świecy – tak, aby nie zgasła. Zdmuchiwanie dużej ilości świeczek. 7. Nadmuchiwanie balonów. 8. Chłodzenie zupy na talerzu. 9. Dmuchanie przez trąbkę, gwizdek. 10. Chuchanie na zmarznięte dłonie. 11. Naśladowanie śmiechu ludzi: hahaha, hohoho, hehehe, hihihi.
Ćwiczenia języka 1. Kląskanie – odbijanie języka od podniebienia. 2. Masowanie językiem podniebienia – można je posmarować kremem, dżemem (w zależności co lubi dziecko) – tak, aby dziecko musiało zlizać słodkości. Można również przykleić do podniebienia chrupkę kukurydzianą lub kawałek opłatka. 3. Dotykanie czubkiem języka kącików ust – buzia jest otwarta, żuchwa się nie rusza. 4. Oblizywanie językiem zębów. 5. Wyciąganie języka i kierowanie go w stronę nosa, następnie w stronę brody. Tu również można posmarować trochę kremem, aby dziecko musiało wykazać większy wysiłek, a przy tym większą chęć wykonania ćwiczenia. 6. Wypychanie językiem policzków – naprzemiennie. 7. Koci grzbiet – tylna i środkowa masa języka się podnosi, czubek oparty za dolnymi zębami. 8. Rurka z języka. Po wykonaniu rurki można dziecko zachęcić do tego, aby dmuchało przez tą rurkę. 9. Wysuwanie języka z jamy ustnej i poruszanie nim w prawo i lewo – język nie może dotykać ust.
Ćwiczenia warg 1. Oblizywanie warg – ruch wykonywany podczas pomalowania ust. 2. Zakładanie dolnej wargi na górną, następnie górną na dolną. 3. Ściąganie i rozciąganie wargi – dzióbek – uśmiech. Usta muszą być zamknięte. 4. Cmokanie – przesyłanie buziaków – ćwiczenie ważne, a można je wykonywać wiele razy dziennie. Zachęcić należy dziecko do przesyłania i dawania buziaków, z głośnym cmoknięciem. 5. Dzióbek (ściągnięcie warg). Następnie poruszanie nim w prawo i lewo, do góry i na dół. 6. Parskanie – wibracja warg. 7. Głośne wymawianie głosek a – o. Buzia szeroko otwarta, poruszają się tylko wargi, żuchwa jest w miejscu. 8. Smutna i wesoła minka – kierowanie kącików ust do góry i na dół.
Ciekawe strony internetowe o tematyce logopedycznej Na stronie internetowej Learningapps.org. (należy wybrać kategorię „polski”, a w niej -„logopedia”) znajdują się ćwiczenia interaktywne. domologo.pl, logozabawy.pl, logopestka.pl, printoteka.pl, logopasja.pl, miastodzieci.pl brzeczychrzaszcz.pl, logoswiat.com.pl, logopedia.pl, logofigle.pl, czasdzieci.pl urwiskowo.com.pl, dziecionline.pl, logopeda24h.pl, mimowa.pl, superkid.pl
3.04.2020 Witam! Zapraszam uczniów objętych terapią logopedyczną na swoją stronę padlet.com, na której wg planu będą pojawiać się nowe zadania. Pozdrawiam: Jolanta Ziora Zachęcam, aby uczniowie objęci terapią logopedyczną korzystali ze stron, na których znajdują się ciekawe ćwiczenia np.: logopestka.pl logopedarybka.pl logopasja domologo.pl ORaToR Printoteka.pl
10 ZASAD DOMOWEJ PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ
• “Włącz się” do świadomej i systematycznej obserwacji dziecka. • Analizuj przyrost jego umiejętności językowo – komunikacyjnych, a w wypadku słabego przyrostu skontaktuj się ze specjalistą. • Zawsze mów zrozumiale do dziecka – bądź najlepszym przykładem starannej mowy i wymowy – ucz je powtarzać. • Często nagradzaj dziecko – uśmiechem, gestem, słowem, ale też wyznaczaj “granice”. • Jak najwcześniej osłuchaj dziecko ze słowem, czytanym – naucz je obcować z książkami i dbać o nie. • Często żartuj z dzieckiem, ucz je wyliczanek i prostych piosenek. • Zapewnij dziecku wiele okazji do ruchu, zabawy i pracy twórczej – stwórz warunki do rysowania i malowania. • Dbaj o odpowiednią dietę dziecka – zróżnicowaną, wzbogaconą o witaminy, mikro – i makroelementy. • W razie obserwowanych trudności rozwojowych, edukacyjnych dziecka pamiętaj o konsultacji z pedagogiem lub psychologiem. • Szanuj indywidualność dziecka i ucz je samodzielności w każdej dziedzinie życia. Jak usprawnić mowę dziecka?
Zasady kwalifikowania dziecka na zajęcia logopedyczne: Posiadanie opinii z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, w której zawarte są wskazania do podjęcia terapii logopedycznej w szkole. Kwalifikowanie pozostałych uczniów w oparciu o wyniki wstępnych badań przesiewowych mowy. Uczniowie objęci opieką logopedyczną są diagnozowani poprzez: - badania indywidualne, - wywiady z rodzicami, - konsultacje specjalistyczne (lekarskie, psychologiczne, pedagogiczne). Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. W czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy, które uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do ćwiczeń. Praca logopedy wiąże się ze stałą współpracą z rodzicami dziecka, którzy codziennie wspomagają oddziaływania logopedyczne poprzez utrwalanie w domu zaleconych ćwiczeń. Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego efektu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania. 26.03.2020 Klasy VI d, V a, I c, III a
Dzień dobry! Prowadzę zajęcia logopedyczne z Państwa dziećmi. W dniu dzisiejszym chciałabym przesłać link do strony www.domologo.pl/category/logopedia/ Komunikujemy się przez MobiDziennik. Pozdrawiam: Jolanta Ziora
27.03.2020
Klasa V d ter. Dzień dobry! Zapraszam Was dodatkowo na stronę internetową www.yummy.pl/, na której znajdują się gry i zabawy językowe wspierające terapię logopedyczną. Pozdrawiam: Jolanta Ziora
30-31.03.2020
Klasy II c, III c, II b, III b, IV b i klasy VI a, V d, I c, I a, IV a Dzień dobry! Moi drodzy komunikujemy się w dalszym ciągu przez MobiDziennik. Zachęcam, aby uczniowie objęci terapią logopedyczną korzystali ze stron, na których znajdują się ciekawe ćwiczenia np.: logopestka.pl logopedarybka.pl Pozdrawiam: Jolanta Ziora
01 – 02.04.2020
Klasy II a, III c, V b, I b, VI d, V a, I c, III a
Dzień dobry! Zapraszam Was na stronę internetową Printoteka.pl Moi drodzy komunikujemy się w dalszym ciągu przez MobiDziennik. Pozdrawiam: Jolanta Ziora
|